När din ansökan blivit beviljad görs överföringen direkt från oss. Till de allra flesta banker har vi direktutbetalning, däribland Swedbank, Handelsbanken, SEB, Danske Bank, Nordea med flera.
Hur tar ni kreditupplysning?
Vi tar kreditupplysningar hos Bisnode Kredit AB.
Vilka öppettider har ni?
Våra öppettider är vardagar 10-17 och lördagar 10-13 men du kan alltid ansöka om en kredit, dygnet runt.
Vem får låna hos er?
För att bli beviljad en kredit hos oss behöver du:
Vara minst 20 år gammal
Varit folkbokförd i Sverige i tre år
Vara fri från betalningsanmärkningar
Ha en taxerad årsinkomst på 150 000 kr före skatt
Utöver detta gör vi en samlad bedömning av din kreditvärdighet.
Hur mycket kostar det att göra en ansökan hos Säkerfinans?
Ingenting. Att ansöka om både kontokredit och lån hos oss på Säkerfinans är alltid kostnadsfritt.
Mina sidor
När får jag tillgång till mina sidor?
När du blivit beviljad kredit hos oss på Säkerfinans får du tillgång till mina sidor. Klicka på logga in och följ instruktionerna.
Vad kan jag göra på mina sidor?
På mina sidor kan du hantera din kontokredit genom att söka uttag och höja din kontolimit. För både kontokrediter och lån kan du se din kredits historik och dina månadsfakturor. För mer information om hur mina sidor fungerar, se denna video.
Fakturafrågor
Hur får jag min faktura?
I samband med att du blivit beviljad din kredit skickar vi ut en faktura till den mailadress du angivit i ansökan. Om du är ny kund skickar vi även den första fakturan med posten. Därefter skickar vi fakturor via mejl till dig.
Hur gör jag om jag har tappat bort min faktura?
Om du har tappat bort din faktura kan du alltid gå in på Mina sidor och hitta din faktura. Om du ändå inte skulle hitta din faktura kan du mejla oss på info@säkerfinans.se eller ringa till 08-660 29 50 så hjälper vi dig med en ny faktura.
Varför har jag inte fått min faktura?
Den vanligaste anledningen till att en faktura inte nått fram är att mejlet har hamnat i din skräppost, kolla därför i din skräppost. Om du av någon anledning inte fått din faktura kan du mejla oss på info@säkerfinans.se eller ringa till 08-660 29 50 så hjälper vi dig.
Vad ska jag ange som referens när jag betalar fakturan?
Ange OCR-numret som finns på din faktura.
Vad händer om jag inte betalar min faktura?
Om du har svårt att betala din faktura så ber vi dig att i första hand ta kontakt med vår kundtjänst, antingen per telefon 08-660 29 50 eller via e-post info@säkerfinans.se. Kundtjänst har öppet vardagar mellan kl. 10 – 17, och lördagar mellan
kl. 10 – 13. Fyra dagar efter förfallodatumet får du en betalningspåminnelse, varvid en påminnelseavgift om 60 kr. Tio dagar efter förfallodatumet för den ursprungliga fakturan går ärendet vidare till inkasso,
då tillkommer en inkassoavgift på 180 kr. Vi debiterar även en dröjsmålsränta om 3% per månad.
Kontokredit
Hur fungerar en kontokredit?
När du beviljas en kontokredit betalas hela det beviljade beloppet ut på ditt konto. Du kan sedan betala tillbaks pengar i den takt som passar dig, dock med ett minsta belopp per månad. Du kan närsomhelst söka uttag från din kontokredit igen, så länge du betalar tillbaks en del av din kontokredit. Ifall du inte har något utrymme för uttag, kan du alltid ansöka om en högre kontolimit. För mer information om hur en kontokredit fungerar, se denna video.
Varför kan jag inte göra uttag?
Ifall du har utnyttjat hela din kontolimit kan du inte ansöka om ytterligare uttag. När du har betalat tillbaks en viss del av din kontokredit kan du alltid ansöka om ett uttag från din kontokredit igen. Om du har utnyttjat hela din kontolimit kan du alltid ansöka om att höja din limit till maximalt 60.000 kr.
Hur hög kontolimit kan jag ha?
Högsta kontolimiten är 60.000 kr. Som ny kund kan du högst bli beviljad 30.000 kr men när du väl blivit kund kan du alltid ansöka om att höja din kontolimit till 60.000 kr.
Övriga frågor
Kan jag betala tillbaks min kredit när jag vill?
Enligt 21§ konsumentkreditlagen har du 14 dagar ångerrätt från det att kreditavtalet ingås. Om du vill ångra kreditavtalet ska du kontakta oss antingen via telefon, e-post eller brevledes och meddela detta inom ångerfristen. Som det framgår i de allmänna
villkoren ska du som kredittagare utöver det lånade beloppet även betala den ränta som upplupet till dagen då vi erhåller din betalning. Glöm inte att du när som helst kan amortera extra på din kontokredit. Vid extraamortering, kontakta vår kundtjänst
så får du de uppgifter du behöver för att kunna extraamortera. Vill du lösa hela din skuld? Kontakta oss även då, så hjälper vår kundtjänst dig med det. Om du vill förskottsbetala ditt lån så kontakta oss innan du genomför någon betalning så att vi
kan ge dig både korrekt slutlösenbelopp och andra uppgifter du behöver.
Kan man ansöka om kredit via sms?
Nej. Krediter från Säkerfinans är inte traditionella sms lån och du kan endast ansöka via internet. Vi har valt att endast tillåta internetansökningar så att du som kund inte ska ta ett smslån snabbt utan istället göra en noga genomtänkt ansökan.
Kan jag spärra mig från att ta kredit hos er?
Om du känner ett behov av att spärra dig från att söka kredit hos oss kan du mejla oss på info@säkerfinans.se eller ringa till 08-660 29 50 så hjälper vi dig.
Det här är en högkostnadskredit
Om du inte kan betala tillbaka hela skulden riskerar du en betalningsanmärkning. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på hallåkonsument.se